Asiakas Reinvention
Turbulentissa BANI-maailmassa – joka on hauras, ahdistunut, epälineaarinen ja vaikeasti ymmärrettävä – muutos on jatkuvaa. Silti monet organisaatiot nojaavat vanhaan oletukseen siitä, että asiakkaat pysyvät suurin piirtein samanlaisina.
Todellisuudessa asiakkaat muuttuvat koko ajan.
Heidän odotuksensa, käyttäytymisensä ja identiteettinsä elävät, mukautuvat ja uudistuvat.
Siksi asiakkaat täytyy keksiä uudelleen – ei kohderyhminä tai ostajapersoonina, vaan aktiivisina toimijoina, jotka muotoilevat itse omaa arvoaan ja kokemustaan.
Asiakkaan keksiminen uudelleen tarkoittaa:
– Että näet asiakkaan ihmisyytensä kautta, ei oletusten kautta
– Että kohtaat hänet muuttuvassa arjessa, et kiinteässä prosessissa
– Että rakennat hänen kanssaan jotain uutta, ei pelkkää toimitusta
Kyse ei ole vain asiakasymmärryksestä, vaan merkityksellisyyden ja yhteisen arvon luomisesta maailmassa, jossa mikään ei pysy paikallaan