fi

Innovaatio ja Reinvention synergiat

Seuraavissa osioissa esittelen erityisiä alueita, joilla olen löytänyt merkittävää synergiaa innovaatiotoiminnan ja reinvention uudistamisen välillä.

  • Ihmiskeskeinen reinvention uudistaminen

Reinvention uudistamisessa korostetaan vahvasti ihmisten merkitystä, kun taas innovaatioissa mennään aika yleisesti enemmän asia edellä. Ihmisten kohtaamat ongelmat ovat keskeisiä kuitenkin myös innovaatioissa, eivätkä ne ole irrallisia innovaattorin "disruptio" -roolista. Ihmiskeskeisyys vaikuttaa myös työnkuvaan. Organisaation innovaatioissa odotetaan usein löytyvän "sarjainnovaattoreita", ja tämän saavuttamiseksi innovaattorien on jatkuvasti uudistettava itseään.

  • Innovaation ylläpito reinvention toiminnan kautta 

Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun yritys tai organisaatio onnistuu innovaation luomisessa? Jokaisella innovaatiolla on elinkaarensa. Riskinä on, että innovaatio koetaan niin merkittäväksi, ettei kukaan uskalla koskea siihen ja se vain hylätään ajan myötä. Ratkaisu? Uudista innovaatio reinvention toimin. Tämä varmistaa, että innovaatiot säilyvät merkityksellisinä ja vaikuttavina pitkiäkin aikoja.

  • Innovaatiokuilun ylittäminen 

Yksikään innovaatio ei ole irrallinen. Usein tarvitaan ympäristössä merkittäviä muutoksia, jotta innovaatio onnistuu. Tämä voi olla haastavaa, erityisesti silloin, kun innovoijat ja perinteisemmin ajattelevat ovat eri puolilla.  Reinvention uudistaminen tarjoaa tavan osallistaa ja voimaannuttaa suorasta innovaatiotoiminnasta sivussa olevia, tehden heistä osan innovaatioprosessia.

  • Innovaatioiden Työkalut: Stellar Canvas 

Reinvention metodi sisältää työkaluja, jotka ovat hyödyllisiä myös innovaatioissa. Esimerkiksi Stellar Canvas on erinomainen työkalu, joka auttaa siirtymään kokeiluvaiheesta kohti epävarmoja tulevaisuuden haasteita. Se auttaa navigoimaan innovaatioiden toimenpanon monimutkaisissa maailmoissa.

Asiakasnäkökulma 

Innovaatioiden parissa työskennellessäni olen usein törmännyt seuraavaan haasteeseen: vaikka suuretkin yritykset ymmärtävät innovaation arvon, investointi siihen voi tuntua liian suurelta.

  • C&N kasvua varten 

Tätä varten olen esitellyt C&N - kasvun konseptin, joka tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jos tavoitteena on kasvu, on keskityttävä sekä liiketoiminnan muutokseen (C) että uuden liiketoiminnan luomiseen (N). Näillä alueilla vastaavasti reinvention ja innovointi ovat keskeisiä strategioita.

Organisaatioiden näkökulmasta innovoinnin ja reinvention uudistamisen yhdistelmä on erittäin houkutteleva. Se kattaa tärkeitä alueita ja hyödyttää kaikkia yrityksen sisällä. Vain noin 2 % ihmisistä on luonnostaan innovaattoreita, mutta  reinvention uudistaminen on jotakin, johon kaikki voivat osallistua. C&N kokonaisvaltainen lähestymistapa  helpottaa yrityksen tai organisaation päätöstä investoida tärkeään asvun turvaavaan alueeseen.